Farepunkter merket av på kart

Page-1 Nerskogen Skiløper faller og/eller kjører inn i tråkkemaskin *** Bruk lyd ved kjøring oppover etter kl 0900. Vis aktsomhet. Stop om det kommer skiløper i mot *** Tråkkemaskin går gjennom isen *** Bruk alternativ rute ved fare for overvann. Sjåfør merker med stikker ved behov for skiløpere *** Vanskelig kryssing tidlig i sesongen. Merk at det ved mye nedbør og mildvær, også kan dannes en "innsjø", jmfr hendelse januar 2020 *** Merking med stikker, gjøres ved første kjøring. Det skal ikke kjøres i mørket ved dårlig vær. *** Dårlig sikt, skiløper mister løypa *** Tettere stikker, f eks hver 20 meter. Ved dårlig vær kjøres det ikke helt fram til Svahøkrysset, kun slik at hyttene ved Kåsenget kan komme inn på løypa *** Skiløper faller og/eller kjører inn i tråkkemaskin *** Bruk lyd ved kjøring oppover etter kl 0900. Vis aktsomhet. Stop om det kommer skiløper i mot *** Skiløper faller og/eller kjører inn i tråkkemaskin *** Bruk lyd ved kjøring oppover etter kl 0900. Vis aktsomhet. Stop om det kommer skiløper i mot *** Skiløper faller *** Legge ut dreningeringsrør, skyve på snø tidlig i sesongen *** Skiløper faller og/eller kjører inn i tråkkemaskin *** Bruk lyd ved kjøring oppover etter kl 0900. Vis aktsomhet. Stop om det kommer skiløper i mot *** Ødelagte ski *** Varsle brøytere om at de må "koste" bort grus *** Kjører ut på Svarttjønna med tråkkemaskina *** Tydelig stikking *** Skiløper går gjennom snøbru over bekken *** Følg merking da det er flere mulige "valg" her *** Skade på tråkkemaskin *** Kjør forsiktig tidlig i sesongen, vurder å fjerne *** Ødelagte ski *** Varsle brøytere om at de må "koste" bort grus *** Tråkkemaskin kjører seg fast *** Kjør godt mot vest tidlig i sesongen, traséen er merket *** Skiløper går gjennom isen *** Kjørebru. Merking med stikker i kryss Facebook/Styreweb. Sjøfør gir beskjed til webansvarlig ved behov *** Tråkkemaskin går gjennom isen *** Kjørebru. Løypeansvarlig sjekker isen tidlig i sesongen, samt ved fare for at isen er gått opp *** Tråkkemaskin kjører ut på islagt tjønn *** Kjør tett opp inntil stikker, evt merk med rød stikke. Løypa ble lagt om for noen år siden *** Skiløper faller ut i bekk *** Merk med stikker ved behov *** Skiløper faller *** Hytteeiere oppfordres til å kaster på snø ved dårlige forhold *** Skiløper faller og/eller kjører inn i tråkkemaskin *** Lag en S-sving nederst i løypa for å dempe farten. Bruk lyd ettter kl 0900 på veg oppover *** Konflikt bil - skiløper *** Løypa legges i sving, slik at den avsluttes parallelt med fylkesvegen *** Skiløper faller/tråkkemaskin tipper *** Kjør sakte etter mye snøfokk *** Kjører ut på vatnet med tråkkemaskina *** Kjør tett opp inntil stikker, evt merk med rød stikke *** Skiløper går gjennom isen *** Merking med stikker i kryss Facebook/Styreweb. Sjøfør gir beskjed til webansvarlig ved behov *** Tråkkemaskin går gjennom isen *** Løypeansvarlig sjekker isen tidlig i sesongen, samt ved fare for at isen er gått opp *** Skiløper faller ut i bekk *** Merking med stikker lengre opp i løypa ved spesielle situasjoner *** Dårlig sikt, skiløper mister løypa *** Tettere stikker, f eks hver 20 meter *** Kjører ut på vatnet med tråkkemaskina *** Tydelig stikking, nøye ved første tråkking, også etter snøfall. Ikke tråkk Skrikdasløypa ved dårlig vær *** Skiløper faller og/eller kjører inn i tråkkemaskin *** Bruk lyd ved kjøring oppover etter kl 0900. Vis aktsomhet. Stop om det kommer skiløper i mot *** Skiløper går gjennom isen *** Merking med stikker i kryss Facebook/Styreweb. Sjøfør gir beskjed til webansvarlig ved behov *** Tråkkemaskin går gjennom isen *** Løypeansvarlig sjekker isen tidlig i sesongen, samt ved fare for at isen er gått opp *** Konflikt bil - skiløper *** Varselskilt i skiløype og på bilveg. Løype lagt parallellt med veg før kryssing. *** Overvann eller delvis åpen elv *** Merket omveg for skiløper. Meget grunn elv og jevn bunn (kryssingspunkt for traktor). *** Konflikt bil - skiløper *** Varselskilt i skiløype og på bilveg. Oversiktlig, lite trafikk. *** Myr med bløte partier/Problem for løypemaskin *** Tett stikking langs sikker rute rundt myra. *** Myr med bløte partier/Problem for løypemaskin *** Tett stikking langs sikker rute rundt myra. *** Konflikt bil - skiløper *** Varselskilt i skiløype og på bilveg. Oversiktlig, lite trafikk. *** Myr med bløte partier/Problem for løypemaskin *** Løype lagt om til sikker rute. *** Fallulykke: Bratt kneik etterfulgt av sving *** Varselskilt. Stor flate å stoppe på. *** Fallulykke: Bratt kneik etterfulgt av sving. Is/overvann *** Varselskilt. Stor flate å stoppe på. *** Konflikt bil - skiøper *** Varselskilt i skiløype og på bilveg. Oversiktlig, lite trafikk. Mulig stor fart på skiløper. *** Fallulykke. Stor fart ved hard/isete løype. Lang bakke *** Varselskilt ved topp av bakke. / Løypemaskin kjører med varsellyd. *** Myr med bløte partier/Problem for løypemaskin *** Tett stikking langs sikker rute. *** Myrhull/Problem for løypemaskin *** Myrhull midt i "naturlig" trase. Begge løypene er lagt om og er på tørr grunn. *** Myr med bløte partier/Problem for løypemaskin *** Tett stikking. *** Fallulykke/Bratt kneik *** Varselskilt. Stor flate å stoppe på. *** Myr med bløte partier/Problem for løypemaskin *** Tett stikking langs sikker rute. *** Fallulykke. Stor fart ved hard/isete løype. *** Varselskilt. *** Fallulykke eller skiløper kan bli våt (bekk i bunnen av bakken) *** Varselskilt. Skjer sjelden, liten vannføring. Ryddet i bekkeløp. Mulig stor fart på skiløper. *** Konflikt bil - skiløper *** Varselskilt i skiløype og på bilveg. Oversiktlig. *** Problem for løypemaskin (nært vann) *** Skiløype er flyttet og godt merket i god avstand fra vannet. *** Myr med bløte partier/Problem for løypemaskin *** Skiløype er flyttet til kanten av myra og godt merket. *** Faller ut i bekk *** Liten smal bekk i myra. Intet problem *** Blir bløt/maskin får problemer *** Litt overvann på myra av og til, Blir til is. Smal råk av og til. Til OBS for skiløpere og maskin. *** Faller ut i bekk *** Passerer liten bekk. Omtrent ikke merkbart. *** Blir bløt/maskin får problemer *** Kan være litt overvann oppå myra av og til. Kjør gjennom porten litt til venstre i traseen. *** Fall ut i tørrlagt elv *** Elva Hela. Passering av tørrlagt elveleie. Flat bunn. Vanligvis godt med snø. Kan være behov for litt snøfylling ved borteste elvekant. *** Kan gå ut i pytt utenfor løypa *** Liten pytt til høyre for løypa *** Kjører feil *** Ved parkeringsplass Tippen. Kjører nær inngjerdet tunellinslag for Kraftlaget. *** Uhell ved kryssing av vei *** Krysser Jøldalsveien.. Grøft må fylles få vestsiden av veien. Hent snø på selve veien. Veien brøytes ca. 1. april. *** Konflikt bil/skiløper *** Krysser intern hyttevei. Kan bli liit mye snø i øvre kant av veien. Fint om løy pemaskinen noen ganger på returen kan skjære litt av denne kanten, og så legge igjen snøen på nersiden av veien. Hyttefolket er inneforstått med at noen snøklumper kan bli liggende igjen på veien. *** Skade på tråkkemaskin *** Port med bredde ca. 4,80 m. Stein til høyre, trær til venstre. *** *** Start på rundløype. Kjør rett fram og ned en bakke. Returløypa kommer inn fra venstre øverst i samme bakke. *** Skade på tråkkemaskin *** Port med bredde ca 5,00 m. Stein til venstre, og bratt skråning til høyre. *** *** Like etter porten. Avstikker på 200 m til Dalan. Ta til høyre litt oppe i en motbakke. T- formet snuplass etter ca. 200 M *** Maskina kjører seg fast *** På løypestikk-kontroll 21.10.2021 oppdaget jeg at flere små pytter hadde oppstått i løypa. Jeg gikk da omveier rundt dem. Ved ny befaring 1.11.2021 ble disse pyttene undersøkt nærmere. Det er helt fast bunn på alle disse pyttene på samme dybde, ca. 25 cm, og jeg gikk fint over de bløte partiene i gummistøvler. Ikke lenger regnet som risikoområde. *** Maskina kjører seg fast *** 2 bløtpartier oppget på løypestikk-kontroll 21.10.2021. Ny befaring 1.11.21. Pyttene lot seg ikke undersøke nærmere da. Men det var gode muligheten for å legge løypa forbi i en lengde på ca. 100 m. Jeg har gått rett over området der pyttene er tidligere år. *** Skiløper blir våt *** Litt overvann på myra av og til. Blir til is. Smal råk på tvers av løypa en sjelden gang ved mildvær.. Til OBS. *** Skiløper faller *** Første motbakke på turen. Vær OBS på en litt ekkel S-Sving midt i unnabakken på returen. *** Faller ut i tørrlagt elv *** Elva Hela. Nær hundeløype. Kjør forsiktig ned mot elva når du kommer fra Vaulan mot Bløtslette. Ved vedlikehold i vanntunnel vil det være vann i elva. Skiløypa blir da sperret, og ikke preparert. Siste gang i mars 2016. VedlikeholdsIntervaller på 15-20 år. *** Konfolikt skiløper/bil *** Krysser Jøldalsveien. Veien brøytes ca. 1. april. Oversiktlig og flatt. Kryss vegen forsiktig. ***